Friday, May 13, 2011

GULA ITU UMPAMA DADAH.

serius wooo...
memang baru aku paham kenapa gula itu umpama dadah.
sebenarnyer....gula ade satu kuase,kuase yg menyebabkan kite ketagih.

mcm dadah...kite sebenarnyer ambik dadah..tapi tak banyak,sikit je.
dadah yang kite ambik sikit tu dari ubat.
tu yang kite tak ketagih dadah tu...
tapi,kalau org da terbiase amek panadol kalau pening je,
mmg dikhuatiri bahaye la kan..
sebab takut dadah dalam panadol tu da jadi terlamau banyak dalam badan
mcm aku,aku jarang makan ubat kalau sakit.sakit mcm demam ke,pening ke.
biase kalau camtu,ubat aku ialah tidur.haha.tapi biase berkesan la.

ok,berbalik kepada gula ade kuase ketagihan.
mcm aku,(okay aku malu nak criter ni..sgt malu...)
aku pon,gile ketagih gula dulu.sikit2 minum air manis.
tapi,sejak aku tgk oprah winfrey show(mase tu die tgh bincg pasal penyakit diabetes,)
bukan bicang aje,nenek oprah siap bawak doktor yg da tua tapi still hensem lagi,
nak kasi penerangan gile2 pasal penyakit diabetes ni.
die bagi video,yg seriusly make me cry ....and make me....realise,about what i did,all this time.
so,i start seriusly kurangkan minum air manis..
i mean like,kurangkan gula..
and then...lame2...aku jadi suke minum air jarang(orang melayu kate,air suam..haha)
ditambah pulak,lepas tu aku ikut diet atkin(Search la ko kat google ape tu)
memang ambek air kosong je la lepas tu,air kosong yang tak sejuk hokey.
satu hari lebih 5 liter.lebih kurg la...

Mula2 tu,memang serius susah gile..tapi susah tu,seminggu jela..
lama2...aku rase,ia da jadi habit.
`habit minum air tawar.habit makan bende takdak gula.
`habit tak makan nasi.(sekarang ni,tgk nasi putih pon rase tak selera.alhamdulillah.tapi kalau nasi goreng tu,masih lemah lagi la...cume,jadi kuat sebab mmg taknak langgar pantang langsung.)
`habit tak bole makan kerepek...(Serius terseksa,tapi kalau da tak tahan sangat,makan 1 cm pon jadila...hahaha)

Sihat.ok.aku sangat obses dengan perkataan sihat sekarang.

Thank you Allah for show me the light.


No comments: