Sunday, October 2, 2011

2011 : THE YEAR OF SADNESS.

2011.
tahun ni banyak bende sedih berlaku pada femili aku.
femili terdekat.

3 bulan yg lepas..ianya bermula dengan pemergian anak kepada sepupu ayahku...seorang ibu kehilangan anak bongsunya...betapa lemahnya die bile mendengar berite yang betul2 memuat

kemudian....nenek belah mak aku pulak masuk hospital...disusuli atok belah mak...ianya seperti berjangkit...atok belah ayah pulak masuk hospital....lagi2 pada mase itu bile atok tibe2 dimasukkan icu. beberapa hari kemudian umi pulak ditempatkan di hospital...Ya Allah.....hanya Dia sahaja yang tau betapa sayu dan sedih aku mase tu...

beberapa hari sebelum raya aidilfitri....kami dikejutkan dengan berita kematian sepupu ayahku...yg juga jiran aku...betapa terkejut dan sedih kami pade mase itu..mane taknya...Arwah umpama kawan baik mak dengan ayah aku...sentiasa melawat kami dengan menaiki motornya...dua tahun die berperang dengan kanser....di luar,die nampak seperti tiada ape2...namun...hanya Allah sahaja yang tau betapa sakitnya die menahan kanser tu...
Arwah meninggalkan 3 anak...masyaAllah....aku tengok..suami and anak2nya sangat tabah...semoga Allah mengurniakan mereka kekuatan dan ketabahan dalam menempuhi ujian ini...

dan...semalam...ketika aku dalam bas untuk pulang ke uia...aku dikejutkan dengan berita kematian pakcik aku...abang kepada ayahku...kami semua terkejut...seperti..tak percaya dengan berita tu....asalnya,arwah dimasukkan ke icu pagi semalam...tapi petang tu,keadaannya dah jadi normal..and akan dipindahkan ke wad...malah ketika makcik aku melawat arwah..mukenyer kelihatan begitu bersih...tidak seperti pesakit lain yg kelihatan pucat..jadi...kami memang tidak menyangka....namun,takdir telah menentukan...arwah meninggalkan kami semua pada malam itu...dan pada malam itu juga...majlis pertunangan anak bongsunya berlangsung....hanya Allah tahu betapa sedihnya satu keluarga kehilangan ketua keluarga secara tibe2.


tapi aku tak sanggup langsung tengok atok sedih...menangis....kehilangan anaknya...semalam pon,mak dan makcik aku pon tak sanggup nak kasitau berita kematian pakcik aku...atok menangis...mendengar makcik aku cerita atok menangis pon aku da nangis,apetah lagi melihat atok nangis depan aku....aku tak sanggup...
tambah sedih bile atok ckp "nape aku tak pergi dulu?kenapa diorg yang pegi dulu?"

atok...tolong jangan ckp camtu....yam tak sanggup.. :'(




No comments: