Monday, April 18, 2011

KENAPE PERLU ADE PERBEZAAN?

bangsa,suku,jenis,keturunan, semua tak penting. bagi aku yang penting agama.

kita semua hidup kat muka bumi ni,untuk beribadah kepada Allah.dan ibadah itu skopnya luas.



Sebenarnyer,apa yang aku tak puas hati,bukan tak puas hati,just kecik hati je.Kite yang same2 manusia ni mcm asyek bergaduh je,hanya disebabkan berlainan bangsa.ejek mengejek.

Aku rasa semua manusia sama je.Yang berlainan ialah agama.dan menjadi tugas kita sebagai umat islam mengajak yang bukan islam ke arah kebenaran.
Tapi apa yang terjadi,kita semua dengan tak sengaja saja melahirkan perbezaan.

Mase aku sekolah mix malay chinese indian javanese hahaha, start dari form 4 dulu,aku culture shock.because all this while aku mmg hidup sesama bangsa je.But lama kelamaan,aku dapat rasakan,semua manusia ni dijadikan Allah sama je..yang jadikan tak sama tu manusia sendiri.Allah tak pernah salah,tak akan salah.segala salah memang dari manusia sendiri.

Lepas aku pindah uia,aku ingatkan takde perbezaan.Hidup aman damai.Rupenyer ade.
Masih ade perbezaan.perbezaan negeri.tapi,bukan semua.hanya sedikit.tapi yang sedikit itula akan menyebabkan ramai.sikit2 jadi bukit.

Aku tak paham langsung.kadang2 aku terase mcm kite semua ni lain NEGARA.gaduh sana gaduh sini.NO,NOT IN REAL LIFE.I MEAN CYBER LIFE! KOMEN SANA KOMEN SINI KUTUK BANGSA LAIN,KUTUK SUKU LAIN.HAISH.

Aku tak pernah rasa bahasa tu penting.AKU SUKE BELAJAR SEMUA BAHASA..especially bahasa arab,bahasa terindah dunia.

Entahla.mungkin saja aku ni salah.aku ni tak patriotik.maaf,memang saya tak patriotik.sebab saya takut kalau saya patriotik sangat,saya takkan ambil tahu hal2 islam kat luar tu.

BUKANKAH ALLAH S.W.T MENCIPTA VARIASI BANGSA SUPAYA KITA DAPAT BERKENAL-KENALAN?SUPAYA KITA DAPAT MENCARI PERSAMAAN DAN BUKAN PERBEZAAN?


betulkan jika saya silap. :)

No comments: