Sunday, August 21, 2011

TUTORIAL ON HOW TO DO MUNJUNG.

Munjung,tradisi jawa yg dibuat orang2 jawa setiap kali puasa yg menjelang raya.maksud aku,da nak 2 minggu terakhir puase tu,akan berlakulah munjung.

eh SILAP,akcelly bole range die sepanjang puasa,tapi kebiasaanya org buat da nak akhir puase.

ye adek2,munjung ini bukanla satu peristiwa ye.ianya hanyalah perkataan pendek kepada menghantar berkat(berkat ni bahase jawe ye,bahase melayunyer,saguhati makanan...err,like,hadiah makanan?err..atau..ah wateva la!yg penting ianya makanan yg dikasi kepada sedara mara terdekat..)

Alah,tapi zaman skang da moden..org pon da malas nak masak..skang,munjung ade yg style pegi tempah kat katering,and die just tinggal bungkus,takpon yg paling common skrg,tempah sate...and paling terbaru trend,antar je air kotak besar satu,tin laici,and sardin..and etc.haha.senang.


so,TAJUK KAT ATAS HANYE GIMIK SEMATE2.hahaha.mane ade org nak belajar mcmane nak wat munjung.aku saje je letak pasal munjung ni kat blig,well,in case otak aku terlupe nanti bile da tue...bolela aku bukak balek kan blog ni.

so,hari sabtu ahad minggu ketiga puasa ni memang paling penat.sebab hari sabtu,buat munjung untuk atok belah ayah...dan ahad plak,munjung atok belah umi.

untuk atok belah ayah,buat 2 part,almaklumla...keluarge aku je yg masak munjung ni...so,tanak penat sgt....kitorg bahagi kepada dua...part 1,untuk yg betul2 terdekat...mcm adek beradek mak ayah aku yg duduk satu kampung sekali,and untuk atok dan nenek sedare aku.
munjung part 2 plak buat untuk lagi ramai...dihantar kepada sedara tak dekat sgt,tak jauh sgt.



ini part 1 : basically sikit je..periuk and kuali yg diguna pon kecik.kitorg masak ayam percik kaloi,tumis kobis ,and acha....

bwh ni is ayam percik yg diperap.





and ini setelah siap.die tak nampak mcm percik
sgt cause tak bakar kan...


kobis tumis yg dicampur dgn fucuk and bende yg mcm
bihun tu aduh lupe plak name die.



and yang ni plak munjung part 2.kalini banyak sikit.menu pon same je mcm part 1.


ha...ayam masak percik yg clear sikit picture die.
kat gambar ni nampak cm ayam masak kari lak.hahaha



DELIVERY TIME! aku yg paling rajin nak delivery sebab
aku malas nak kemas dapur.HAHAHAHA.kau org bole tgk bakul
moto ni penuh gila.aku antar dalam 12 bungkus la....yg lain abg ngan
adek ak antar.

and fyi .,mase antar tu kene ckp cmni....'salamnyer atok man..or wak kaji sulaiman...'
jowo la katekan.hahaha.







ini plak after delivery.pakcik makcik balek kampung.
sempat lak buat barbekue kat situ.hahaha.
oh ye,ignore kan persekitaran bersepah kat rumah aku,almaklumla,
still on construction.


sebahagian sepupu2 kecik and ade antare mereka anak sepupu aku.
basically,sepupu yg lebih kurg baye2 aku lebih ramai lelaki...sgt ramai..
and sepupu2 kecik ni lebih ramai pompuan.

untuk atok belah umi,takya buat 2 part.sekaligus terus sebab semua adek beradek mak aku balek.haha.so,aku lepas subuh pagi2 lagi,pergi rumah atok leken...and mule masak.almaklumla,org dulu2 sangat mementingkan mase dan rajin gile tau.
and serius penat untuk munjung sebelah umi.sebab,menu yg terlalu banyak i think?

like,daging ungkep,ayam pencen a.k.a kampung rendang,
sayur kobis tumis(Again,hahaa,cause that is super easy)
rebung masak lemak,and ade satu lagi aku tak ingat plak.

yg ni DODOL SPESEL ATOK LEKEN.

atok aku yg cipte sendiri ni.hahaha.dodol ni kasik kat
yg sgt terdekat je.and dodol ni la penyebab kami semua kepenatan sebenarnyer.haha




ayam kampung masak rendang.paling menyusahkan
sebab asap die memedihkan mate and berat nak gaul..haha.5 jam tu
nak masak ni,

KOBIS.(saje je nak tnjuk.takde tujuan.)



daging masak ungkep.menu org jawa.
(die bnyk gune jintan and ketumbar.)
And untuk belah umi pon aku jadi delivery girl jugak.cume kalini pakai kereta,disertai dgn mak aku and sepupu aku yg lain...sebab banyak rumah yg aku tak tau...sebb kalau diikutkan,sedare belah umi lagi bnyk..

THE END

No comments: