Friday, September 2, 2011

raye yg kepenatan- before raya.

selamat hari raya.selamat memasuki bulan syawal.dan selamat menahan nafsu dri makan terlalu bnyk.AHAHAHA.

straight to the point,aku terus jela cerite ek.

THE DAY BEFORE D-DAY
___________________


- aku pegi rumah nenek sebelah umi.tolong masak kat sane.manakala umi,ayah and adek beradek lain semua pegi uruskan rumah sendiri and rumah atok belah ayah.untuk tidak memeningkan korg...rumah aku,rumah atok belah ayah dan belah umi berada dalam lingkungan kawasan 200 m.jadi...sangatla dekat. =,=' .thats why la kami berpecah2 . bukankah itu namenyer,KERJASAMA? muhaha.


-sampai rumah nenek(Ceh mcm jauh gile.padahal,dekat gile )...mcm biase..perkare pertame.kite kene sapu rumah.haha.menyapu rumah nenek bukanlah tidak penat dan bukanlah tidak susah.menyapu rumah kayu,yg luasnya seluas separuh padang bola...haha.lagi2,rumah kayu sgt senang mendpt habuk.pagi tu kau sapu,petang tu dah penuh habuk balik. :D

- habes tu...basuh la segala bekas kueh yg da bersarang labah2.walaupon disimpan dalam almari,lelabah still mengade2 nak buat sarang kat situ.aku tak paham kenape.bukannyer terang hidup dalam almari tu kan?

-habes tu....pegi tolong masak segala jenis rendang,ketupat...ungkep...and mcm2 la....believe me..menu sgt banyak tapi org sgt sikit...well..sebab mereka yg lain mmg ade hal time tu..and ade yg balik kampung sebelah sana...so...mmg kene keje kuat la kan...

-lepas zohor..masak memasak still berjalan.serius.aku sudah penat gile.tapi melihatkan pakcik makcik yg da tua masih ade tenage...aku rase malu.takkanla aku yg mude ni da lembek kan?So aku kuatkan jela..tapi aku penat ade reason..malam semalam aku buat kerepek tu sampai kol 2 pagi...and tak dpt tido sampailah kol 4 pagi.ha...hamek kau.

- lepas asar.make masak memasak pon habesla...kalau korg nak tau kenape lame sgt..sbb stail keluarge sini mmg semua manual...i mean,takde yg beli da siap..no santan siap...no kerisik siap...and segala jenis siap yg lain la.sebab nak memastikan ke-original-an masakan tu.ececeh.

-balek je rumah...aku tgk rumah dah kemas.wahahahaha.rase mcm waahh..lega gile.iyela..sebelum ni kan aku bermandikan habuk..dan perabot2 rumah terpaksa letak merata2 sebab rumah menjalani pembedahan besar.hakhak.

-malam tu...aku tak ingatla ape berlaku malam tu..ohh!! aku ingat.lepak di luar rumah sambil mendengar mercun dan takbir raya dari masjid depan rumah.dengan masjid dihiasi lampu liplap...memg epik betol malam tu.tula sebab org kate..malam raye la paling meriah.

-habis menikmati semua tu...pergi rumah nenek sebelah umi balik...kalini dgn semua femili aku...kesana utk tolong isi kueh.sampaaiila kol 12.and then balik rumah.

-balik rumah.online.cube utk tido.tak boleh tak boleh tak boleh!! sebab ape?MERCUN! wei agak2la...org nak tdo da kot..hentikanlaaa mercun tu.aduh.tapi aku rase aku sudah biase dengan semua ini.setiap tahun macm tu.sepanjang malam dri kol 12 sampai 7 pagi...mercun berterusan mcm perang .bagi yg fes time dok kat sini..pasti tak biase.hahaha.


SEKIAN.INI CERITE SEBELUM RAYE.CEH.BARU SEBELUM RAYA DA PANJANG BERJELA CAMNI.HAMEK KO~

No comments: