Thursday, January 24, 2013

Family outing : Pos lebir,Gua Musang - Day 1



Assalamualaikum.

Korg pernah tgk tak variety show korea, family outing ?
If yes,then korg mungkin paham apa aku akan bicarakan di post ini.
If no,korg pon akan paham jugak sebab tkde kene mengena sangat pon tgk citer tu ke tak.hahahha

Ok fine.Ade sikit. 15-21 Januari 2013 may be my first ever adventure,and FAMILY OUTING with people totally stranger.

Aku pergi menyertai program Islamic Practical Teaching of Orang Asli bersama2 around 80 orang yg lain.Aku tak pernah pon kenal mereka2 ini.Tapi,spending 7 hari dengan mereka,berfamily outing same2,makes me feel they are like my own siblings.Yela,Sejak abang ngan kakak aku kahwin,family kitorg semakin berkurang.Jarang dapat spend time same2.Lagi2 bile semua adek beradek dah tak duduk rumah full time.Sangat culture shock kot.I mean,Dulu selalu berebut jajan,makanan...Sekarang,makanan asyek tak habes je.

Ok aku mcm da mule keluar tajuk ni.
Kembali bersiaran.

Lori dan roaller coaster
- This is best giler.Naik lorry yg disumbat dgn beg dan org,and dgn jalan berbukit.Pergh.U can imagine right ?

First meeting with the kids
- Ok,kitorg jumpe budak2 kecik ni mase solat maghrib berjemaah same2.Mule2,alololo.sweetnyer,muke2 innocent.Lepas start solat je,hahaha....make switch kenakalan mereka diaktifkan.Especially mase sujud,aku tak tau ape lawak sgt sujud tu sampai diorg gelak.hahah.KIDS.We cant really do anything,mase tu tgh solat kot.Tahan jela.

First game with commitee
So,selepas bertaaruf malam sebelumnya,mase riadah pagi2 tu,we play game.Like family outing.Sape kalah kene pergi ke kampung yg jauh.hahaha.
The game is like this.Ade due kumpulan bertarung,sape teka nama paling cepat die menang.Dan of course la,,ade penghadang diletak antare due grup tu,lepas penghadang tu jatuh,cepat2 teka.

So,ape yg berlaku,kumpulan aku kalah.yeah.like that.haha.

First meeting with orang kampung.
Well,i gotta say.Pergi kampung yg jauh ni best jugakla,mmgla penat,tapi u know what...It feels like,jungle trekking sikit2.Dengan nature yg begitu indah,masyaAllah....u just cant stop smiling.Mase tu rase mcm dkt kampung dulu2 je...Masih tidak terusik dgn pembangunan sgt.

So,dah sampai tu,kitorg pon jemputla,pergi rumah ke rumah.Ramai yg takde.Almaklumlah,pagi2 kot.Mak2 pegi basuh kain kat sungai besar yg bahaye tu...apak2 plak g kebun,or hutan.
Tapi tkpe,adelah jugak certain org kampung yg kami berjaya jemput.Mereka pemalu orangnyer.

Playing with kids
Susah nak explain perasaan tu.Perasaan mcm,jatuh cinta saat pertama.Bile main dgn diorg...and diorg pon main sama...I was like so terharu.Gelak ketawa diorg buat aku happy.Laagi2 dgn suasana nyaman,harmoni...mmg rase mcm zaman kanak2 aku....suasana tu buat aku teringat zaman kanak2 aku.EPIC.

First meeting dengan family angkat.
Hmmm.So,semua commitee dibahagikan kepada lebih kurg 15 group,and each group dpt 2-3 family angkat.Bile tengok list name tu...i was like,argh sape ni,dahla haku tak kenal sape2. So petang habis makan aku pergi rajen sgt basuh talam,habes kehilangan adek beradik.Mase tu tercarik2 mane siblings angkat aku ni? waaaa... sampai hati tinggal aku.... T_T .. So ak pon pegila sendiri carik rumah femily angkat tu,dgn harapan mereka di situ.Sekali tak jumpe plak rumah tu...hmmm mmg kesane kesini la kan.Putus asa,aku terus balek....dlm perjalanan balek tu,tibe2 ade org jerit2 name aku,hahahaa....aku ditemukan dgn adek beradek angkat aku.Tuhan sajela tahu betape aku gembire.hahaha

Panjang plak ak membebel.Nak buat cmne.First adventure kot.haha

Ok da jumpe tu,terusla carik rumah.Rupenyer aku sesat sbb no lame rumah tu tak ditanggalkan.So yg ak nampak tu no lame.Haish,sabor sajala.

First time jumpe.AWKWARDDD....Dgn aku first time,mmg ak tak banyak ckp la.So sbb awkward sgt,kitorg balek awal. Balek2 kosong gile centre.Takde org.Sebab bosan sangat aku pergi basuh talam yg kotor2 tu. Hahaha. Itula kesan bosan melampau.hahaa

Wayang gambar ditemani bintang
Menonton wayang ramai2 dgn orang kampung,dengan Kedinginan malam,ditemani bulan sabit yg sgt lawaa,and bintang2 yg sangat begemerlapan....Aku sangat jatuh cinta...Lagi2 aku ni sangat fanatik dengan bintang,sampai buat wish,moga suami aku nanti suke bintang jugak.hahaha.

Sangat EPIC kot mase tu.Rase mcm nak beli kamera termahal kat dunia pastu rakam suasana malam tu.ooohhh...

Itu jela kot.Ade lagi day yg lain.Tapi jgn risau,day 2,3 and so on ak akan gabungkan sbb tk banyak pon nak citer.hahaha.

p/s : ak akan update lagi lps ni sbb ak ade buat video khas.,











No comments: