Friday, March 18, 2011

u not in their place

aku banyak lihat foto2 pasal orang jepun beratur nak hamek makanan mereka...dan bantuan keperluan semua tu....and aku respek mereka..mereka sabar dan berdisiplin..

lalu aku scrolldown membace komen2 kat bwah...satu due komen menarik perhatian aku...

komen mereka betul,pasal org lain patot mencontohi sifat mereka(jepun) yang berdisiplin tu..

cume,aku tak suke bile diorg bandingkan jepun dengan negara miskin yang lain...

contoh,negara miskin A ni,rakyat sanggup bergaduhan untuk mendapatkan makanan.
sama jugak seperti negara miskin B ni...

please...

perlu diingatkan,mereka itu negara miskin,(bukan nak menghina ye)..kadang2,bantuan makanan tak cukup....sebab,bukan satu dunia tahu pon pasal mereka tgh kebuluran....dan kalau satu dunia tahu pon..tunggu kempen donation jela..
bile bantuan tak cukup....mulala...ade yg dpt ade yg tak dpt...ade yg meninggal sebab kebuluran...
thats why,people can fight because of that...

dan perlu diingatkan jugak...Jepun tu negara kaya....mangsa tsunami tu pon jumlahnyer lagi sikit dripada mangsa perang/pelarian negara miskin tu...kite tak tau sebab kite nampak ape yg kat tv je...and internet jugak...jarang orang nak tunjukkan how suffer people in poor country are when mereka kene musibah like japan...

please...just..jangan kutuk2 macamtu....kau bukan kat tempat mereka.

1 comment:

Raji and Yeen said...

betul juga tuh.. ;D
memang disiplin mereka mengejutkan negara2 yg datang memberikan bantuan
tapi xelok pula kte bandingkan dgn negara2 lain even negara kita sendiri pun ^^
Sebab itu kelebihan yg Allah beri pada rakyat mereka