Friday, February 4, 2011

BUSUK BETOL!

pagi yang indah,disinar cahaya mentari,berbaukan kampung.
"HARI NI PEGI KEBUN ! " dengan nada yang lembut tapi tegas umi berkate.

Berkebun is like,aktiviti keluarga bulanan,sebab kami ini ade seekor kebun...jadi,rugi kalau x tanam something2.

sesampainya kat kebun,terus mengambil cangkul.6 cangkul je aku larat...lepas itu aku da terasa macam orang tua kerepot,sakit pinggang,sebab baru mengalami ais batu campur.

so,ayah suruh aku menggembur je....3 batas berjaya dibuat,sebab limited space.

and mase tgh menggembur,terjumpalah bermacam2 bende menggelikan...kau tau kan ape...Ye betul...CACING!

aku rase lebih 3 kali aku menjerit mengade2.huhahaha.

lepas habis menggembur tu,umi and adik beradik lain pergila mencari batang ubi untuk ditanam kat batas tu...aku pulak,berehat2 gembira dan bernyanyi dengan muzik dari si nyamuk dan burung belatuk.sambil2 boring tu,aku pon mencari gaduh dengan kaspi yang sedap je berbaring dekat daun pisang.

"tanam2 ubi,tak ada batasnya,orang berbudi,kite berjasa.tu yang betulnya...." (mengambil dari lagu citer geng the movie.)

dan yang sebenarnyer,die tersalah lirik,aku pulak yang betulkan.

"tanam2 ubi,tak perlu dibaja,orang berbudi,kita berbahasa"

dan berlaku la pertengkaran hebat antara kami,masing2 tidak mahu mengaku kalah.

lepas tu,umi and the geng pon balek dri mencari ubi dan batangnyer...abis tu,sumer pon makan la bekalan g dibawak......dalam bahasa jawanyer,medang.nikmat gile sebab dpt makan dengan bau tanah.

abis tu,perintah memasak dikeluarkan.aku ngan asmak si kakak ngan sasa si adek pon pegila....kitorang memasak kat rumah atok sebelah umi kat depan kebun tu je...umi x dibenarkan keluar dari kebun,kerana ayah merinduinya nanti.huhahaha.

abis masak2,balek.ambil plak si naqya kat nilai.sebab esok kami bakal kembali ke umur 12 tahun.Welcome again naqya to my house..

malam tu,barbeque dgn family belah ayah plak kat rumah.(rumah aku dan atok adelah sebelah menyebelah.)...best,sebab da lame gle x jumpe mereka2....dengar2 makcik2 and pakcik2 and wak2 ketawa terbahak2...seronok...malam tu plak,bintang sangat banyak...sweet sangat...

kesimpulannya,penat terubat dengan happiness that happen around me.

No comments: