Tuesday, October 5, 2010

GTO - Great Teacher Oh umi.

aku akan crite,ape yg aku ingat pasal kerjaya umi sebagai cikgu aku sejak aku kecik lagi.

aku 5-6 tahun - umi mengajar kat sekola menengah kat tanjung sepat.its pretty big chellenge,most of her anak murid is pretty nakal2 dan bermasalah.satu hari,umi buat kelas tambahan,di satu petang.tunggu punye tunggu,x datang2.huh,rupenyer mereka pegi maen bola sepak kat bawah tu ha.kelas kat nun tingkat 3.mak oi.aku rase aku marah mase tu.umi panggil2 dari atas,diorg x dengar ke buat2 x dengar.aku pon x pasti.aku pon join skaki pergi menjerit dari tingkat atas.x dengar jugak.last2,umi rase mmg diorg xkan pegi klas tambahan,so terpaksala balik.SEJAK HARI TU,AKU BENCI BOLA SEPAK.(agaknyer kot).baleknyer tu,umi xde transport nak balek.nak tepon xde kredit,da tepon xde,camne nak tepon?hmm,terpaksala jalan kaki.jauh rumah ngan sekola,5 km kot.suku jalan,aku da penat kot.aku merengek2 kot.x ingat sangat.umi dokong aku.umi pon da penat,tapi die still dokong aku.gendong i mean.sampai sekarang,kalau aku ingat balek,aku mesti menangis.akhirnyer,da nak 1 km lagi ke rumah,baru naek teksi.

p/s : disebabkan murid2 kat tanjung sepat tu,suare umi bertukar jadi suara rockerz,pade mase tu.

aku 7-10 tahun - umi bertukar sekolah,pergi ke sekola menengah kat ngan rumah aku.sini,problem kureng sikit,maybe sebab budaknyer kebanyakan lurus kot.agaknyer la.tapi adela aku dgr umi crite,ade satu couple pegang2 tangan,cintan2 kat skola tu,rapat nak mampus,umi tegur la...jangan rapat sangat...belum kawin lagi....tapi couple tu mcm nak melawan la plak kan.haish,aku rase nak hempuk je kepale bebudak tu.kalau x nak dengar pon,diamkan jela.melawan ape kehey.
dengki mendengki tetap terjadi.ape yg aku tau,umi memang great teacher.pengetua,penolong kanan,semua suke and puji umi.sampai nak naikkan pangkat.tapi umi x nak.sbb ade certain cikgu tu,dengki,and mule la nak marah2.kate pengetua x adil la....and watsoever...sampaikan,umi nangis..aku marah betol.kenape nak dengki.i know my mother.she really hardworking.pengorbanan die sebagai cikgu x ternilai.umi latih budak2 yg masuk pertandingan sampai menang ke peringkat negeri.umi buat tuisyen percuma,semua untuk anak2 murid die.dan banyak lagi umi buat.banyak sampai x tercerite.AND SHE DESERVE THAT PUJIAN.

11-15 tahun - umi ditukar ke sekola rendah,hanya disebabkan,xde ijazah.ala,bole je skola tu nak keep umi,tapi disebabkan SKEMA sangat,die x trime cikgu diploma.kate nak ikut ape yg kerajaan sarankan la.cet!tak semestinyer xde diploma,xleh ajar dak skola menengah.umi banyak pengalaman mengajar skola menengah,berbanding cikgu baru yg diganti tu.and method mengajar lagi berkesan.aku tau bile dengar crite dari kawan cikgu umi yg ajar aku.so,umi ditukarkan ke skola kat pekan ni.jauh sikit dari rumah.
hmmm...bile kat sini,pon same,dengki mendengki tetap dijalankan.tapi ini lagi teruk.memang lagi teruk penangannyer.sampaikan umi mohon nak tukar sekola.PADA MASE INI,UMI DA START AMEK IJAZAH.something like,pendidikan awal kanak2 kot.ala,mcm ajar prasekola,tadika...jangan pandang rendah,gaji tetap naik.sebab ade ijazah.walaupon aku x paham ape kebendenyer tu,tapi aku tetap suke.maksud aku,suke untuk umi la..

16-kini - bertukar ke sekola rendah lagi satu.kali ni, kurang la....dengki mendengki tetap ade,tapi sikit la...tak teruk sangat.kebelakangan ni,bebudak skola da pandai couple da.ade yg lagi teruk,couple ngan budak form 5 la...sampaikan umi terpaksa bwk budak tu pergi buat ujian air kencing nak cek.iyela,budak tu umi nampak sampai peluk2 la...bole x korg pikir,budak lelaki form 5 yg couple ngan budah mentah darjah 6,die nak ape?
baru2 ni,berlaku ujian yg sangat2 berat untuk umi.ade cikgu tuduh umi salah gune kuasa ayah yg baru bertukar ke ppd.ade ke patot?Ade ke patot?!!die tuduh mak aku camtu.da la die pegi ckp kat kawan die,pastu kwn die tu plak menyindir care yg sangat2 menusuk kalbu.mule2 umi ingat die maen2 ke,gurau ke,umi pon gurau balek dengan die.sebab umi sgt mcm innocent.pastu umi terpikir balek,so umi jumpe la cikgu tu,umi tibe2 jadi tegas.sb umi nak pertahankan maruah umi,and ayah skali.
bile tanye2 cikgu yg terase diri die tu ditukarkan,rupenyer ade cikgu yg hasut2 cikgu tu.haish,ntah pape ntah.
nak je aku ckp kat cikgu tu,aku kenal la mak aku.aku kenal sangat.die xkan buat bende camtu.sampai hati die tuduh mak aku.mak ak nak pergi haji beberapa hari lagi.betol ape yg umi dengar,sebelum pergi haji,kite akan diduga ujian berta yg kite x sangka.

AKU SEBENARNYER,SANGAT2 MENGAGUMI SESAPE YG BERJAYE MENJADI CIKGU SEJATI.AKU X MAMPU.AKU TAKUT.

oh ye,aku jumpe satu video yg dijumpai lina,pasal ade satu ckgu bertudung tu,die buat miming lagi2 and siap menari lagi.hmm,kalau die bukan cikgu ak x kisah sgt...tapi,die cikgu,kalau ade anak murid die nampak ke...agaknyer,mesti anak murid die akan ingat tu betol and pergi ikut.haish.macam2.
ni link die.
http://www.youtube.com/watch?v=07DQV-iM0aE

No comments: