Monday, July 11, 2011

Aku sukakan Hang Jebat 2

maaf.haha.pada yang tak suke sejarah sangatla tidak digalakkan membaca ini.sebab sangat bosan tahu.

Mase kecik dulu,aku memang fanatik gile la bace Cerita Zaman Dahulu.Ala,yang ade Putera,Puteri,Raja..and watsoever,...lagipon...ayah aku ni ajar Bahasa Melayu,Geog and Sejarah sikit...so...dekat rumah aku akan ade buku berkaitan dengan sejarah tu...

So,ada lah satu buku tebal gile la kan....aku rase setebal pembaris 15 cm...Cerita pasal Hang Tuah...aku just dapat habiskan baca dalam suku buku tu je...hahah..tebal kot...mcm aku bole habiskan je..ayat pulak klasik2...pening aku nak pahamkan.

Lepas tu...movie Hang Tuah pulak...movie tu memang best,sebab,ianya adalah filem pertama berwarna dari P Ramlee...Lagi satu,ia punya hidden message....

Akhir cerita tu....Hang Jebat berjaya dibunuh..tapi part paling sedih ialah " Aku rela mati ditangan kawan ku sendiri " .. like,aku mengalir air mata..so sweet.... Lepas jebat dibunuh,Hang Tuah pon dihadiahkan oleh raja darjat kebesaran dan pingat...kemudian diarak satu bandar...
Tapi...saat2 terakhir cerita tu..Hang Tuah dilihat cukup kesal..sangat kesal....and ayat terakhir dia yang sangat menarik minat aku ialah..."Siapakah yang benar?Akukah yang benar..atau Jebat?"

THE END.

SYABAS P RAMLEE!

No comments: