Wednesday, July 13, 2011

709 AND MUSLIMS.

harap ini dpt selesaikan kepeningan dan kesalahfahaman yg timbul.peace y'all !
Ada baca cerita dengan Hilful Fudhul?
Zaman Jahiliyyah dulu sebelum Nabi diutuskan, berlaku Hilful Fudhul, satu himpunan kaum untuk menyatakan kata sepakat menuntut semua kaum untuk menjaga kebajikan tetamu yang bertandang ke Makkah. Tiada kezaliman boleh dilakukan terhadap mana-mana individu yang datang menziarahi kaabah. Mana-mana kaum yang buat kacau maka kaum itu layak diambil tindakan oleh kaum lain.
Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pada zaman mudanya menyertai himpunan tersebut. Setelah diutuskan sebagai seorang rasul, Nabi dengan banggannya mengatakan:
شَهِدْتُ حِلْفَ بَنِي هَاشِمٍ ، وَزَهْرَةَ ، وَتَيْمٍ ، فَمَا يَسُرُّنِي أَنِّي نَقَضْتُهُ وَلِيَ حُمْرُ النَّعَمِ ، وَلَوْ دُعِيتُ بِهِ الْيَوْمَ لأَجَبْتُ عَلَى أَنْ نَأْمُرَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَنَأْخُذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ
Maknanya: Kalau Nabi diajak menyertai himpunan tersebut setelah Islam datang pun Nabi akan pergi.
Soalnya, siapa yang ada dalam himpunan di Mekkah tersebut??? Mereka yang ada di Mekkah menyertai himpunan tersebut termasuklah Abu Jahal, Abu Lahab, dan segala bangsawan Quraish yang berada di Mekkah yang menentang Islam kemudiannya.
Nabi sanggup pergi? Ya Nabi sanggup walau dalam himpunan tersebut ada Abu Jahal dan segala kepala-kepala puak Quraish yang lain.

2 comments:

Fiqr said...

boleh bgtau saya? hadis itu hadis sohih ke hadis palsu? terima kasih...

and..

knp cket sgt penjelasan yg diberikan ea? harap2 la tuan blog ni ada jawapan..

aurora said...

salam.my deepest apology for not putting link...terlupe...link asal die pegi sini.

http://u-jam.blogspot.com/2011/07/bersih-20-analisis-ambiga-peralatkan.html

oh ya,pasal hadis tu sahih ke tidak...saya kurg pasti...tapi,saye sekadar mendengar ape yg ulamak2 kate...dan beberapa ustaz lain..

maaf,saya insan yg terlalu kurg pengetahuan agamanya...kalau awak boleh share ape yg awak tahu silakan. :)